Dyre gamle poteter
Hvorfor skal norske forbrukere betale mer og mer for norske lagringspoteter etter hvert som de blir eldre?
Read moreEnkel rask hjemmelaget mat
Hvorfor skal norske forbrukere betale mer og mer for norske lagringspoteter etter hvert som de blir eldre?
Read more
Coop kjører på med reklame.
Kjendis. Humor. Nordlending. Full pakke.
Og et sted der ligger det en vits i at de også bruker en olympisk mester i roing – for her må det tydeligvis roes ganske hardt for å holde historien flytende.
Det er dyrtid, sier de.
Alt har blitt dyrere.
Men har det egentlig det?
Eller har noe annet også sneket seg inn i prislappene våre?
Jeg begynner å lure.
Toll høres ut som noe mellom Harry Potter-magi og en regnefeil i Excel. Men egentlig er systemet ganske greit… helt til folk begynner å diskutere det på Facebook.
La oss ta en runde med ren, enkel virkelighet – uten drama, uten EU-skumling, og uten at vi later som om bananer produseres i Telemark.
Matgigantene blir tatt med buksa nede nesten ukentlig – men det virker ikke som de bryr seg.
Priser som ikke stemmer.
Helt like priser hos “konkurrentene”.
Mat som reklameres som norsk, men som har reist tusenvis av kilometer.
Feil vekt i forhold til pakkebeskrivelsen.
De beklager, går videre, og fortsetter som før. Kanskje fordi vi lar dem gjøre det?
Egne merkevarer (EMV) høres nesten litt koselig ut, gjør det ikke?
Litt som om butikken bryr seg så mye om deg at de har laget sine egne produkter, bare for at du skal spare noen kroner.
Vel… det er dessverre ikke helt sånn det fungerer.
Coop er ikke som de andre, sier de. For Coop eies av kundene. Du og jeg. Medlemmene.
Oss dødelige som tusler rundt med plastkort i lomma og drømmer om utbytte og bedre tilbud.
Men i praksis – hvor annerledes er egentlig Coop fra konkurrentene Norgesgruppen og Rema 1000?